Svar: Bæresele - hvor længe ad gangen
15. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Jo ældre børn er, jo mere må de naturligvis sidde og med den alder jeres datter har nu, kan hun godt sidde selv, holder sit hoved fint osv.
Når børn sidder i en bæresele, så vil hele barnets vægt ofte hvile på et smalt bærestykke mellem barnets ben og barnet sidder med ret op og ned. Det betyder at der vil være et vist pres på barnets rygsøjle og det vil derfor naturligt være en belastning for barnet - i forhold til, hvis barnet kunne ligge ned og sove. Ryggen har bedst af at ligge under søvn:)
Hos jer er der tale om en ferie, der er tale om at I vil gå en tur og have mulighed for at have hende med. I har prøvet den sele I har og hun sidder godt i den, er glad for den og du beskriver, at hun har fint støtte til sit hoved, hviler sig og virker til at have det godt. Det synes jeg godt man kan forsvare - jeg går ud fra, at hun udover de ture I tager på, vil have mulighed for at ligge ned og sove, når hun har behov for det og at der er tale om korte ture, ikke halve og hele dagsture ...
Hvis I generelt hører til de der gerne tager på vandretur og her gerne vil have lillepigen med, så synes jeg I skal overveje at købe en bærestol beregnet til formålet. Det er vigtigt at der støttes ekstra op omkring nakke og hoved. At der er god støtte under numse og lår, så hun ikke sidder og "dingler", men sidder trygt og godt. Så hvis I virkelig skal ud at trave, så var det måske en idé at se jer om efter en rigtig bærestol. De findes med både solskygge og "bagspejl", så den der bærer kan holde øje med barnet på ryggen og med sæde og ryg der er formet til god støtte til barnet på rejsen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske