Svar: Bæresele - hvor længe ad gangen

15. april 2011

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Lene

Jo ældre børn er, jo mere må de naturligvis sidde og med den alder jeres datter har nu, kan hun godt sidde selv, holder sit hoved fint osv.

Når børn sidder i en bæresele, så vil hele barnets vægt ofte hvile på et smalt bærestykke mellem barnets ben og barnet sidder med ret op og ned. Det betyder at der vil være et vist pres på barnets rygsøjle og det vil derfor naturligt være en belastning for barnet - i forhold til, hvis barnet kunne ligge ned og sove. Ryggen har bedst af at ligge under søvn:)

Hos jer er der tale om en ferie, der er tale om at I vil gå en tur og have mulighed for at have hende med. I har prøvet den sele I har og hun sidder godt i den, er glad for den og du beskriver, at hun har fint støtte til sit hoved, hviler sig og virker til at have det godt. Det synes jeg godt man kan forsvare - jeg går ud fra, at ...

Annonce

... hun udover de ture I tager på, vil have mulighed for at ligge ned og sove, når hun har behov for det og at der er tale om korte ture, ikke halve og hele dagsture ...

Hvis I generelt hører til de der gerne tager på vandretur og her gerne vil have lillepigen med, så synes jeg I skal overveje at købe en bærestol beregnet til formålet. Det er vigtigt at der støttes ekstra op omkring nakke og hoved. At der er god støtte under numse og lår, så hun ikke sidder og "dingler", men sidder trygt og godt. Så hvis I virkelig skal ud at trave, så var det måske en idé at se jer om efter en rigtig bærestol. De findes med både solskygge og "bagspejl", så den der bærer kan holde øje med barnet på ryggen og med sæde og ryg der er formet til god støtte til barnet på rejsen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder